Besök på Tenerife Del 1

Besök på Tenerife med vänner i bil, del 1

Helgen, 26 – 28/2, reste undertecknad med fru Gerd samt Judith och Tore från Agaete till vackra Tenerife.
Våra vänner har en liten bil som passade bra för fyra personer, så vi plockades upp vid El Muelle kl. sju på morgonen för att ta ARMAS-färjan till Santa Cruz på Tenerife. Vi tog oss ut till yttre hamnen och körde ombord på det stora bildäcket. Det var inte så många bilar på denna resa, men massor av lastbilar och mindre skåpbilar som hade ärenden till Tenerife eller öarna utanför Tenerife.

Vi kom upp på en mycket fräsch färja men flera våningar sittplattser med bord och sköna fåtöljer. Efter att vi satt oss längst upp på båten såg vi solen gå upp i öster och det var bedårande färger som spreds på himlen när vi lade ut från yttre hamnen i Las Palmas.
Efter en stund var det dags att köpa nybryggt kaffe i caféet och ta fram ”matpaket” som vi hade med oss. Ljuvligt gott med frukost ombord på ett alldeles lungt hav, denna fredagsmorgon.

Efter ca.2,5 timmars resa var vi på väg in i Santa Cruz hamn och efter ytterligare en halvtimme låg vi vid kaj och kunde rulla iland.

Vår resa började med att vi körde norr ut från Santa Cruz och såg först en mycket fin sandstrand. När man tittade österut låg Gran Canaria och flöt som ett stort skepp ute i havet. Det är lite ovanligt att det är så klart att man kan se mellan öarna som denna dag.
VI reste upp mot den norra delen av ön, via San Andrés, såg Playa de las Teresitas och sedan upp till Punta del Órgano, varifrån man hade en fantastisk utsikt över havet och den fina sandstranden Las Teresitas.

Dårifrån gick färden över La Montañita upp till El Bailadero, ca. 850 m.ö.h, med vacker utsikt över havet och den nordvästra delen av ön.
Uppe på höjderna kom vi till Roque de los Pasos, 933 m.ö.h, samt Casas de las Cumbres, ( husen på höjderna).

Vid Taborno var vi uppe på 1 024 meter ö.h, och himlen var alldeles blå och solen var strålande. Lite längre ner kom vi till La Laguna, en av de större orterna på Tenerige, där Universitetet också finns.

Efter lite rundkörning i La Laguna kom vi ut på motorvägen mot Puerto de la Cruz och på vägen såg vi Teide i all sin snöprakt. Puerto de la Cruz är en vacker liten stad på den nordostliga kusten med mycket att se för oss turister. Loro Parque är troligen den mest unika park man kan tänka sig med alla fåglar och andra djur. Det senaste tillskottet är utbyggnaden av delfinariet för späckhuggare med egen show. Det besökte vi inte denna gång, för där hade vi varit två gånger tidigare.

Vi hade bokat plats på hotell MONOPOL alldeles vid plazan vid den stora kyrkan. Vi hade ett mycket förmånligt erbjudande över helgen, där frukost- och middagsbuffé ingick. Efter installation på våra rum och middagen, tog vi en promenad efter den fina strandpromenaden norr om staden. Det var ljumt och skönt att gå lugnt och fint och se alla flanerande människor som flytt från kalla norden.

Efter godnattönskningar gick vi till sängs och sov ganska gott efter en hel dags resa på norra Tenerife.
Klicka på småbilderna så blir dom större
Fortsättning följer……del 2, med fler bilder också

Klicka HÄR för att se bildspelet i storformat!

Text och Foto: Gunnar Forsberg och Tore Sveen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.