Svenska turistmen ökar till Kanarieöarna

Kanarieöarnas Regering presenterade Kanarieöarna på TUR-mässan  i Göteborg 24 – 27 mars 2011.
Kanarieöarna har blivit svenskarnas favoritresmål i vinter och har därmed kört om andra resmål i Fjärran Östern. Svenska researrangörer som är verksamma på Kanarieöarna har ökat flygningar till öarna.

Kanarieöarna som turistmål presenterade sin turism på mässan, där även medarrangörer, som säljer resor till archipelagen, medverkade. Specifikt var det Apollo och Solresor med egna montrar samt Fritidsresor och Vingresor. Alla har ökat frekvensen av sina flygningar till Kanarieöarna.
Apollo ökar flygningar till Fuerteventura och Lanzarote återigen. Solresor ökar sina anslutningar till Fuerteventura från Göteborg, Stockholm och Malmö. Fritidsresor har extra flyg till Gran Canaria, Lanzarote och Teneriffa och Vingresor ökade sina avgångar till Fuerteventura och Teneriffa.
Goda utsikter på turistmarknaden
Hittills i år (mars 2011) har Kanarieöarna fått 123.655 svenska resenärer, vilket motsvarar 23.028  fler besökare än förra året, då 100.627 passagerare var svenskar.
Förutom att man följer utvecklingen av den svenska ekonomin, som ökade med 5,5 procent förra året, och de ekonomiska framsteg som görs, förväntas över 4 procents ökning i år, vilket gör att svensken får större möjligheter att resa utomlands.
Kanarieöarna har genom Turespañas montrar på mässan, lagt fram sina erbjudanden. Folkloristisk musik, fotbollströjor och bilder på det spanska fotbollslandslaget fanns bland flera roliga aktiviteter som erbjöds för att locka ett större antal besökare bland dem som deltog i mässan.
Svenskarna, traditionella konsumenter av de kanariska turistprodukterna, kom med det första charterflyget till Kanarieöarna redan 1956. För närvarande är det i allmänhet vuxna resenärer/personer, med en övervikt för segmentet 46 år och äldre. Huvudsakligen bor de i hyreslägenheter och vanligtvis använder de endast flyg och boende. Att resa till Kanarieöarna motiveras av klimatet, möjlighet att njuta av vintersol, eller den ro som tillåter folk att vila, bland flera skäl.
TUR, anses som den viktigaste Turistmässan i Skandinavien, fick 49.500 besökare förra året, hade 1.700 utställare från 112 länder på en utställningsyta yta av 14.500 kvadratmeter och besöktes av 530 yrkesverksamma inom kommunikation-/pressmedierna. Uppgifter om årets mässa har ännu inte publicerats.
Göteborg och Skandinavien är med på Turistkartan.
(En liten finess: Kjell och Anitha från Höllviken är med på första bilden. Klicka på bilden så blir den större)

Ur Gobierno de Canarias och Promotur hemsida / Gunnar Forsberg

 


Comments

  1. anitha svensson says

    Här kan man inte smyga med någonting………!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: